Contact

info@iso800.be

+32 (0) 485 084 842

+32 (0) 473 666 355

38 Willy Staeslei
Antwerpen, Vlaams Gewest, 2180
Belgium

iso800 is een jong, enthousiast en creatief fotografen en videografen-collectief. Huwelijk, interieur, familie of zakelijk... You name it, we shoot it.

Blog

Met iso800 heb je altijd een spontane, creatieve fotograaf en/of videograaf voor je huwelijk of zakelijke opdracht in Antwerpen en daarbuiten.

Making of

jonathan

 

Het internet maakt ons lui. Te lui om veel te lezen. Zelfs te lui om pakweg 30 foto's te bekijken. Maar wie zijn wij om daarover te klagen. We steken met plezier een filmpje in elkaar waarin je met één klik alles te weten komt.
Uw luiheid is ons brood :).

Leuk om te maken? Absoluut! Gemakkelijk? Verre van! Een blik achter de schermen van een bedrijfsvideo en waarom het maken van een filmpje van 1,5 minuten gemakkelijk 10 uur duurt.

The internet makes us lazy. Too lazy to read a lot. Even to lazy to watch 30 pictures. But who are we to judge. We gladly make a short film which tells you everything you need to know with one click.
Your laziness earns our living :).

Fun to do? Absolutely! Easy? Absolutely not! A behind the scenes of a corporate video and why a video of only 1,5 minutes can take 10 hours plus to make.

 

Een goede brainstorm is de eerste stap: een antwoord op “waar”, “wie”, “hoe” en “wat” is belangrijk om te maken dat een filmpje je publiek aanspreekt.
Wij beginnen altijd met een goed muzieknummer: het moet het juiste ritme hebben, de juiste sfeer, de accenten... Meer nog: samen met enkele foto's van de locatie vloeit je storyboard er vlotjes uit voort. Omdat we fotografen zijn, starten onze video's vanuit sterke individuele beelden. Daar bouwen we ons verhaal rond op. We ordenen shots in een tijdlijn, schetsen wat uit, bedenken een rode draad die ons filmpje aan elkaar rijgt en sleutelen verder aan het concept.
Als alles goed is, zit het eindresultaat op dit moment al stevig in ons hoofd. Het filmen zelf is nu een formaliteit :).

 

A good brainstorm is the first step. "Where", "who", "how" and "what", all are important in making sure your product reaches the desired public.
Creating a video always starts with a good song: it has to have the right rhythm, atmosphere, accents... Better yet: with some added pictures or scouting your storyboard should come forth naturally. Because we are photographers, we start our video's from strong individual visual ideas. We use these to build our story. We place our shots in a timeline, make a few sketches, think of a theme to bind our movie together and tinker some more.
With a bit of luck, the end result is now lodged in our heads. Shooting the footage is a formality :).

Iso800 biedt je een blik achter de schermen van een bedrijfsvideo en waarom het maken van een filmpje van 1,5 minuten gemakkelijk 10 uur duurt. Bedrijf in de spotlights: B-Token.
 
Iso800 biedt je een blik achter de schermen van een bedrijfsvideo en waarom het maken van een filmpje van 1,5 minuten gemakkelijk 10 uur duurt. Bedrijf in de spotlights: B-Token.

Het filmen is nauwelijks de helft van het werk. Gewapend met ons storyboard werken we alles af – methodisch als het kan; meestal eerder chaotisch. Op locatie doen we aan problem solving: iemand is er niet, iets mag niet in beeld gebracht worden, je kan ergens niet staan... Je meticuleus opgestelde storyboard wordt danig overhoop gehaald.
Tegelijkertijd is het ook de leukste stap: je bezoekt plaatsen waar je anders nooit komt, leert mensen kennen en mag iedereen als poppetjes dirigeren. Dit is speeltijd!

 

Shooting is hardly half of the work. With our storyboard in hand we make the footage - methodically if possible; but usually rather chaotically. Problem solving is a major part of the work: someone is not available, something can not be shot, someplace is not reachable... Your meticulously made storyboard is severely challenged.
At the same time, this is the most fun part of the process: you visit new places, meet new people and be a master puppeteer. Playtime!

Iso800 biedt je een blik achter de schermen van een bedrijfsvideo en waarom het maken van een filmpje van 1,5 minuten gemakkelijk 10 uur duurt. Bedrijf in de spotlights: B-Token.
Welja, wij amuseren ons :). Why yes, we have fun :).

Welja, wij amuseren ons :).
Why yes, we have fun :).

 

Monteren is als een puzzel zonder voorbeeld maken. Een puzzel met 200+ individuele stukjes. Een puzzel van 200+ GB. Nu komt een goed storyboard geweldig van pas: we weten wat we wel en niet hebben en kunnen alvast enkele gaten opvullen met beelden. De muziek wordt geladen, de beelden worden op hun plaats geschoven; er wordt geknipt en geplakt; ondertitels worden gemaakt, “tags” en logo's toegevoegd...
Tenslotte gebeurt het “color graden”. Onbewerkte video-beelden zien er grauw en grijs uit. Het oppoetsen en levendig maken van je kleuren is één van de belangrijkste stappen. Hiermee kan je je stempel drukken op je werk.

 

Post-processing is like making a puzzle without knowing what it should look like. A puzzle with 200+ pieces. A puzzle of 200+ GB. Now that storyboard really pays dividends: you know what you have and don't have and can start filling in the blanks. The music is edited in, the footage is imported, there's some cutting and pasting, subtitles are made, tags and logo's are added...
Then the color grading starts. Raw video-footage can look grey and bland. Cleaning up and enlivening colors is one of the most important steps in post-processing. Here you can really make your mark.

A timeline in our editing software.

Dan slaan we alles op, sturen we het door en denken we al na over de volgende.
Het maken van een video duurt vlotjes 400x zo lang als het bekijken.
Maar wij hebben er ook minstens zo veel meer plezier aan ;-).

 

Finally, everything is saved, sent and we start working on the next video.
Making a video can easily take 400x the time it takes viewing one.
But we also have as many times the fun ;-).

 

(De beelden in deze post zijn gemaakt in opdracht van Unizo bij B-Token / The footage in this post was made for Unizo at B-Token.)

 

Ons materiaal/our gear

Samsung NX1 + 16-55mm OIS.
Zoom H4N + Senheisser EW 112p
Manfrotto tripod
Diverse lampen
Final Cut Pro X en Da Vinci Resolve