HOE FOTO'S JOUW WEBSITE OP GOOGLE MAKKELIJKER VINDBAAR MAKEN

Mooie beelden maken je site aantrekkelijker, dat weet het kleinste kind. Maar foto's kunnen veel meer doen dan dat. Juist aangepakt duwen jouw foto's je omhoog in de Google-zoekresultaten.

Search Engine Optimalisation” of “SEO”. Het is een term die bij veel ondernemers vaag een belletje doet rinkelen maar waar weinig onder hen mee bezig zijn. Nochtans is de SEO-optimalisatie van je website niet alleen essentieel in een wereld waarin de concurrentie bikkelhard is; het is ook iets waar je (gemakkelijk) zelf aan kan beginnen.

Een goede SEO-strategie uitstippelen vraagt heel wat tijd en een duidelijke visie. Als je eenmaal een duidelijk plan hebt, kan je alles wat je hebt beslist in je fotobestanden importeren. Google werkt er dan misschien hard aan , tot op vandaag kan de zoekgigant beeldbestanden immers niet “begrijpen” – en wanneer het dat wel probeert, zijn de resultaten ronduit hilarisch. Daarom gaat het aan de slag met alle tekst-informatie die het op je site kan vinden. En tekst vind Google op meer plaatsen dan je denkt.

Een fotobestand is dan ook nooit louter een pakketje pixels. Aan elk beeld plakt een tekst-bestand vast met daarin gegevens zoals de aanmaakdatum, de camera-informatie, de bestandsnaam maar ook door de maker toegevoegde keywords, beschrijvingen, alternatieve tekst... Elk van deze stukjes tekst dient een eigen doel en wordt idealiter opgemaakt met dat specifieke doel voor ogen. Google neust door dit alles. Als de informatie die het uit je foto's haalt overeenstemt met wat het op je site vindt, voelt Google zich zelfzeker om je in haar zoekresultaten voor die woorden aan te raden.

Een goede link tussen je foto's en je site-content: dat is stap één. Stap twee is dit afstellen op zoekopdrachten waarop je wil dat jouw site hoog scoort. Alle tekst op je site, alle beschrijvingen in je foto's, alle interne en externe links... kneed ze zo, dat ze de woorden gebruiken die mensen “Googlen”. Neem nu onze webpagina “bedrijfsfotograaf”. We mogen dan vinden dat “corporate fotograaf” cooler klinkt, de term scoort niet erg hoog in de populaire zoektermen. “Bedrijfsfotograaf” en alle afgeleide vormen daarvan doet dat wel. Zo zal je zien dat onze url eindigt op “/bedrijfsfotografie”; dat de sitebeschrijving het woord vermeldt en dat het nog enkele keren verschijnt in de tekst.

Wat je niet ziet, is dat “bedrijfsfotograaf” en variaties daarop, gecombineerd met allerlei andere woorden, namen, plaatslocaties etc, in alle foto's vermeld staat. Je verschijnt niet zomaar op pagina 1 in Google.

Zichtbaarheid op het web is een erg kostbaar goedje geworden. Een slimme SEO-strategie is de eerste stap daarheen. In alle bedrijfsfotografie die iso800 doet, zit als deel van de service gratis opgenomen dat we de door jou gekozen termen via een SEO injectie aan je beelden toevoegen.